Po ponad 40 latach firma Moog Music wznowiła produkcję bardzo poszukiwanego 16-kanałowego wokodera – Moog 16 Channel Vocoder. Dla uczczenia powrotu tego instrumentu Moses Sumney odwiedził Moog Sound Lab, aby wykonać nowy utwór z wykorzystaniem vocodera, pochodzący z jego nadchodzącego podwójnego albumu græ.
Historia wokodera jest tak wyjątkowa, jak dźwięk, który wydaje
W latach trzydziestych XX wieku Bell Labs wprowadziło tę technologię jako urządzenie telekomunikacyjne, które potrafiło zdekonstruować najbardziej podstawowe elementy ludzkiej mowy, a następnie zrekonstruować nowy, elektronicznie syntetyzowany głos. Podczas II wojny światowej wojsko amerykańskie wykorzystało ten postęp do elektronicznego kodowania niejawnych wiadomości dźwiękowych, które mogły być odtworzone po odbiorze.
W ciągu następnych dziesięcioleci technologie muzyczne badały artystyczne zastosowania wokodera, którego zrobotyzowane artykulacje wokalne znalazły się wkrótce w głównym nurcie muzyki, telewizji, filmów i gier. Z tej poważnej maszyny dźwiękowej korzystali tacy artyści jak Stevie Wonder, Herbie Hancock, Dr. Dre, Kraftwerk, Daft Punk i wielu innych.
Moog 16 Channel Vocoder, pierwotnie wprowadzony na rynek w 1978 roku (najbardziej znany z wykorzystania go w tytułowym utworze albumu E=MC2 Giorgio Morodera), od dziesięcioleci wykorzystywany jest do transmutacji wokalu, transformacji syntezatorów i elektronicznego kodowania dźwięku.
Przy ponownym wprowadzeniu tego instrumentu Moog Music dołożył wszelkich starań, aby zapewnić ciągłe brzmienie tego charakterystycznego elektronicznego głosu. Pochodzące z oryginalnego schematu analogowe układy głosowe Moog 16 Channel Vocoder są ręcznie lutowane w fabryce Mooga w Asheville w Północnej Karolinie, aby zachować klasyczne brzmienie oryginalnego instrumentu.
Unowocześnione złącza mechaniczne i nowoczesny zasilacz zwiększają niezawodność i długotrwałość działania, zapewniając jednocześnie, że analogowa dusza tego instrumentu – i jego unikatowy charakter oraz specyfika – pozostaną niezmienione.
Instrument działa poprzez ciągłą analizę charakterystyki brzmieniowej jednego dźwięku (programu) i przenosi tę charakterystykę na drugi sygnał (nośny).
Główne cechy Moog 16 Channel Vocoder
16 pasm: Moog 16 Channel Vocoder oferuje 16 pasm (z możliwością patchowania) w zakresie od 50 do 5080 Hz dla optymalnego kodowania podstawowych cech spektralnych ludzkiego głosu. Ponadto istnieje możliwość włączenia trybu DIRECT, który przekazuje na wyjście wokodera dodatkowy kanał wysokich częstotliwości (powyżej 5080 Hz), zapewniając większą zrozumiałość wokalu.
Moog 16 Channel Vocoder jest wprawdzie tradycyjnie związany z efektami wokalnymi, ale szybki czas reakcji sprawia, że jest również przydatny do uchwycenia szybkich transjentów dźwięków perkusyjnych.
Sample & Hold: Po wyartykułowaniu dźwięku i naciśnięciu przełącznika Sample/Hold, charakterystyka brzmieniowa tego dźwięku będzie utrzymywana do momentu powrotu przełącznika do pozycji wyjściowej. Funkcja ta jest szczególnie przydatna przy tworzeniu długo wybrzmiewających fraz wokalnych bez przerwy na oddech i może być sterowana za pomocą zdalnego przełącznika nożnego.
Połączenia zewnętrzne: Użyj dołączonych kabli „patch” do połączenia tego potężnego vocodera z innym sprzętem analogowym lub stwórz nietypowe połączenia pozwalające na wybór dowolnego zakresu częstotliwości programu i narzucenie tej charakterystyki na dowolny zakres częstotliwości sygnału nośnego.
Hiss, Buzz i Balance: Opcje Hiss (sybilanty), Buzz (głoski wybuchowe) i pokrętło Balance pozwalają na dostrojenie podstawowych szczegółów elektronicznego głosu.
Działanie przełącznika nożnego: Parametry Sample/Hold, External Patch i Status mogą być zdalnie sterowane za pomocą przełącznika nożnego podczas występów live.